تبلیغات
نام شناسی و ریشه واژه ها - ریشه کهن دو واژه محراب در نماز و خرابات در عرفان
نام شناسی و ریشه واژه ها
گروه آموزشی عربی

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ریشه کهن دو واژه محراب در نماز و خرابات در عرفان

 


  می گویند خَرابات جمع خرابه و به معنی ویرانه هاست .در ادبیّات فارسی منظور از آن جایگاه بی اعتنایی به دنیا و آداب و رسوم و جای رسیدن به پروردگار است .

ولی  ریشه ی خرابات ، « خْـوَر آباد » است . واژه ی « خْـوَر آباد » یعنی جایگاه خورشید . هنوز در کُردی ( کردی فَهلَوی ) به خورشید می گویند « خْـوَر » و در نام « خراسان » نیز که پیوند « خْوَر + آستان » است  و به معنی جایگاه خورشید است ؛ نام خور دیده می شود . در قرآن نیز « نور السموات و الأرض » اشاره به همین  سخن دارد که خدا نور است .

از آنجا که در آیین های یکتاپرستی روشنایی نماد پروردگار زمین و آسمان هاست  واژه ی « خْـوَر آباد » بیانگر  پرستشگاه  است واژه ی « مِهراب » که در عربی به صورت « مِحراب » به کار رفته است نیز دارنده ی واژه ی « مِهر » است که به معنای خورشید است .محراب را به نادرست در دستور زبان عربی اسم مکان می دانند حال آنکه اسم مکان بر وزن مَفعَل ، مَفعِل و مَفعَلَة است  و مِحراب بر وزن مِفْعال  اسم آلت می شود . شُوَنــد ( دلیل )این نادرستی این است که ریشه اش را ندانسته اند.  مهراب نیز همچو خرابات بار معنایی همانندی دارد .

این نظر من است و از جایی آن را برداشت نکرده ام .

کرد شیراز
پنجشنبه 1393/05/2 ساعت 16 و 50 دقیقه و 54 ثانیه
وه ناوی آفریدگاری زانا .
سلاو اوستاد .
چیاکانی زاکرد تا شیراز دمباله دره . شیراز جنووی ترین شاری زاکرد نشینه . شیراز له 2500 سال دیاتر له زمانی پاشایی کوروشی گوره کرد داشتیه اینه ایش کرد دره . خوت زانی کنیشک ماندانا دایگی کوروش دویتی اژدهاگ کرد بیه . نازانم تا اینه تخت جم شید هاتیته یا نه ؟ نو سنگ نگارکانی تخت جم شید کردان و پارسیانی ابینی که دسی یک دته ای گرتن و وه یک گول پیش کش اکن . له بانی جامگیان اتوانی کرد و پارسی له یک بناسی . شیراز شاری هم آزوریکی کردان و پارسیانه . خان دانی ایمه نو شمالی کردان شاه و جنووی کردستان کوچ نشین بینه . اوگا که کیانی زند آهنگی شیراز کرد هوادارانی له لکان و کردان وردی خویی اورد شیراز . شیراز فره کرد و لک دره ولی بیش تریان زوانیانی فراموش کردن . له کردان تی نا خان دانی ایمه هنی کردی قسه اکن . له لکانیش تی نا کازی وندان هنی لکی قسه اکن . هر چن ایمه ایش بشی له زوانی کردی کی فراموش کردیم ولی هنی کردی قسه اکیم . راسی اوستاد نوتی کردی کوره هسی و وه کامن زاواره کردی قسه اکی ؟
کردی ایلام ؟ کردان شاه ؟ کردستان ؟ یا یی جی گای دته ؟ فره دوس درم بزانم وه کامن زاواره کردی قسه اکی ؟ نازانم کردیکی ایمه وه کردیکی ایوه نزیکه یا دوره ؟ دوس درم بزانم جی گای کردیکی شیرازی نو گیشتی زاوارکانی کردی کوره هس ؟ کردیمان خاسه یا نه ؟
شما استاد زبان هستید و دانش زبان شناسی می دانید . دیدگاه کارشناسانه ی شما را خواهانم .
زور زور سپاس .
مال آوا ...
پاسخ عادل اشکبوس : سلام کاکه گیان من کوردی خاس نازانم ولی قسه اکم ترکیشه ازانم عربی هم وک کردی و ترکی قسه اکم. رشته من زووان شناسیه و کردی زوان خاسگه چون له پهلوی ریشگ اگره.
کردی زوان رنگینگه و فره شیرینه.
کرد شیراز
چهارشنبه 1393/05/1 ساعت 14 و 56 دقیقه و 26 ثانیه
وه ناوی زانایی دیل وان .
سلاو برا گیان .
وتی نو کردی پهلوی وه خورشید ایژن خور . ایمه نو کردی شیرازیش ایژیم خور . راسی دوس درم بزانم خوت کردی کوره هسی و وردی کامن زاواره کردی قسه اکی . ایوه نو زوانتان وه خورشید چه ایژین ؟
واژه ی شوند در میان پارسیان شیراز و زرتشتیان کاربرد گسترده ای دارد .
زور سپاس .
مال آوا ...
پاسخ عادل اشکبوس : نمی دانستم شیراز کرد دارد برایم عجیب است می دانستم که در دوره زند از لکهای جنوب همدان آنجا رفته اند ولی کرد را نمی دانستم
جمعه 1392/08/10 ساعت 19 و 36 دقیقه و 31 ثانیه
سلام ودرود، واژه مهراب بیشک از دله آیین میترا و مهر پرستی بیرون آمده و چند معنی برایش تعریف شده .
مهر+آب ، مهر در چم (معنی) =پیمان ، دوستی ،نگهبان پیمان و عهد ..
آب=یکی از 4 عنصر طبیعت، آناهیتا =الهه آب ، فراوانی و پاکی و زایش و باروری ،اآریایی های ایرانیه مهاجر به اروپا که آیین میترایی و مهر داشتند ،در مسیره مهاجرت خود پرستشگاه های بسیاری در سرتاسر اروپا ساختند که العان هم وجود دارد حتی در خوده واتیکان هم ازین عبادت گاه ها وجود دارد ، بطوریکه گفته اند اگر حضرت مسیح نبود العان دین و آیین مهر پرستی بجای دین مسیحیت دین غالب بود ، چون آیین مهر قدمتش از آیین زرتشت هم بیشتر است 8، در درون عبادتگاه مهر پرستی که شبیه به زورخانه ها هم هست و گفته شده شکل زورخانه از عبادتگاه های میترایی به یادگار مانده است. در قسمتی از عبادتگاه یک گودی و فرو رفتگی ساخته میشده که آب در داخل آن قسمت جاری میشده و نام آن قسمت مهرآب بوده ، که پیروان میترا تن و جسم خود را شستشو میدادند و همزمان طی مراسمی روح خود را هم تطهیر میکردند و سپس در جای دیگری کمی آنطرفتر نان و آب میخوردند ..
باور میترایی ها توانایی آب در پاک نمودن جسم و روح انسان میباشد ،که درست هم هست ، غسل تعمید مسیحیت و غسل مسلمانها ، هر 2 از رسوم و آداب ، آیین میترایی است که تقلید شده است .اگر کمی تحقیق کنید تمام آداب پسندیده در تمام ادیان که نیکو و شاداب کننده و عقلانی است ، تمامن از آیین های ایرانیه میترایی و زرتشتی ، توسط بیگانه ها تقلید شده است ، از جمله نماز و از جمله درختی که مسیحی ها روز کریسمس تزعین میکنند و جشن های زمستانی مسیحیان و ... ..
جمعه 1392/08/10 ساعت 19 و 36 دقیقه و 30 ثانیه
سلام ودرود، واژه مهراب بیشک از دله آیین میترا و مهر پرستی بیرون آمده و چند معنی برایش تعریف شده .
مهر+آب ، مهر در چم (معنی) =پیمان ، دوستی ،نگهبان پیمان و عهد ..
آب=یکی از 4 عنصر طبیعت، آناهیتا =الهه آب ، فراوانی و پاکی و زایش و باروری ،اآریایی های ایرانیه مهاجر به اروپا که آیین میترایی و مهر داشتند ،در مسیره مهاجرت خود پرستشگاه های بسیاری در سرتاسر اروپا ساختند که العان هم وجود دارد حتی در خوده واتیکان هم ازین عبادت گاه ها وجود دارد ، بطوریکه گفته اند اگر حضرت مسیح نبود العان دین و آیین مهر پرستی بجای دین مسیحیت دین غالب بود ، چون آیین مهر قدمتش از آیین زرتشت هم بیشتر است 8، در درون عبادتگاه مهر پرستی که شبیه به زورخانه ها هم هست و گفته شده شکل زورخانه از عبادتگاه های میترایی به یادگار مانده است. در قسمتی از عبادتگاه یک گودی و فرو رفتگی ساخته میشده که آب در داخل آن قسمت جاری میشده و نام آن قسمت مهرآب بوده ، که پیروان میترا تن و جسم خود را شستشو میدادند و همزمان طی مراسمی روح خود را هم تطهیر میکردند و سپس در جای دیگری کمی آنطرفتر نان و آب میخوردند ..
باور میترایی ها توانایی آب در پاک نمودن جسم و روح انسان میباشد ،که درست هم هست ، غسل تعمید مسیحیت و غسل مسلمانها ، هر 2 از رسوم و آداب ، آیین میترایی است که تقلید شده است .اگر کمی تحقیق کنید تمام آداب پسندیده در تمام ادیان که نیکو و شاداب کننده و عقلانی است ، تمامن از آیین های ایرانیه میترایی و زرتشتی ، توسط بیگانه ها تقلید شده است ، از جمله نماز و از جمله درختی که مسیحی ها روز کریسمس تزعین میکنند و جشن های زمستانی مسیحیان و ... ..
negin
سه شنبه 1392/03/14 ساعت 21 و 42 دقیقه و 42 ثانیه
ســــــــــــلام گــــــــــلم.....اگـــــــــــه بــا تــبادل لــیــنــک مـــــــوافقی منو با عـــــنوان مــــــــــــــــطرب عــــاشــــــــــق لــیــنــک کـــــــــــن و بــعد خــــــــــــبرم کــــــــــــن تـــا لـــــــــــینکت کـــــــــــــــنم.................
negin
جمعه 1392/03/10 ساعت 18 و 53 دقیقه و 37 ثانیه
سلام عزیزم وب جالبی داری اگه تمایل به تبادل لینک داری منو با عنوان تنهایی من لینک کن بعد بهم بگو با چه عنوانی لینکت کنم...............
محمد مهدی نجف
پنجشنبه 1391/11/26 ساعت 16 و 49 دقیقه و 52 ثانیه
عالی بود
یکشنبه 1391/09/26 ساعت 22 و 48 دقیقه و 03 ثانیه
خیلی خوب
فرهاد
چهارشنبه 1391/09/22 ساعت 05 و 40 دقیقه و 05 ثانیه
توضیحات حضرتعالی درباره مهراب و محراب بدون شک درست است و اعتراضات و نظرهای دیگری که گفته میشود ازروی ناآگاهیست
امیرپاشایی
چهارشنبه 1391/06/22 ساعت 09 و 08 دقیقه و 31 ثانیه
باسلام و احترام
نوشتم قبلی ام را اصلاح می کنم مطالبی را از وب سایت شما در وبلاگ آموزشی دبیرستان فرزانگان سمپاد با ذکر منبع برای استفاده ی دانش آموزان آورده ام.
در وبلاگ گروه عربی م13 صرفا نوشته های خودم است.
با تشکر امیرپاشایی
سلمان محمدی
یکشنبه 1391/06/12 ساعت 07 و 31 دقیقه و 10 ثانیه
سلام. مرحوم استاد دکتر محجوب هم در کلاسهای دکتری برکلی - که لوح فشردة شان در بازار موجود است - محراب را از ریشة فارسیِ مهراوه دانسته اند. و مهراوه = مهر + آوه. آوه = گنبد، معبد. لذا مهراوه/ محراب = گنبد مهری، معبد مهرپرستان.
غفاری
پنجشنبه 1391/06/9 ساعت 09 و 20 دقیقه و 55 ثانیه
استاد سلام
با اجازه ی شما از مطلب فوق در وبلاگم استفاده کردم. خیلی جالب و هنجار شکن بود ممنون .
و دلم می گوید
سه شنبه 1391/05/31 ساعت 20 و 09 دقیقه و 27 ثانیه
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام، مطالب جالبی بود. دلم میخواست بیشتر در خصوص ریشه های واژه ها بدونم اما نمی دونم در اینخصوص کتاب جامعی هست یا خیر.ضمنا در وبلاگ بنده لینک شدید.
پاسخ عادل اشکبوس : قراره انتشارات مدرسه کتابم رو چاپ کنه
محمد امین گنجی
پنجشنبه 1391/05/19 ساعت 14 و 54 دقیقه و 08 ثانیه
سلام آقای اشکبوس
انشاء الله نماز و روزه هایتان مورد قبول در گاه احدیت قرار گرفته باشه
به وبلاگ های من هم سر بزنید
agnews.blogfa.com
emammahdi-12.blogfa.com
sportagnews.blogfa.com
محمد امین گنجی
نور
دوشنبه 1391/04/26 ساعت 17 و 23 دقیقه و 17 ثانیه
متاسفانه متوجه منظور شما نشدم.اگر اینطور هم فکر کنیم که برداشت همگان اشتباه است با توجه به اینکه می دانیم مخرج این دو حرف ه و ح در عربی متفاوت است و با جابه جایی این دو در هر واژه ای تفاوت معنا و بار کلام را شاهدیم نمی توان برداشتی مشابه فرمایش شما را استنباط نمود. این که املا و آوای واژه ای را از معنا و ریشه ی آن مستثنا بدانیم.
پاسخ عادل اشکبوس : کتاب معجم المعربات الفارسیة فی اللغة العربیة نوشته الدکتور محمد التونجی را بخوانید
نور
دوشنبه 1391/04/26 ساعت 13 و 21 دقیقه و 27 ثانیه
سوره مریم آیه 11 کلمه محراب آمده با این رسم الخط ممکن است خواهش کنم دوباره تامل بفرمایید با توجه به معنای آیات قبل تر.
پاسخ عادل اشکبوس : این که مسلم است که املای محراب وجود دارد و در قرآن هم این طور است
این بحث ریشه کلمه رانشان می دهد
نور
دوشنبه 1391/04/26 ساعت 13 و 13 دقیقه و 05 ثانیه
سلام بنا به تحقیقات من محراب به معنی محل حرب است جایی که در آن با نفس خویش به ستیز می ایستیم تا به بندگی آن یگانه معشوق درآییم.
پاسخ عادل اشکبوس : می دانم این که محل حرب با شیطان و .... اینها را می دانم
اینها به ظاهر کلمه نگاه کرده اند دیده ان مفعال بر وزن محراب و ریشه اش حرب است و این نظر را داده اند
این که بدیهی است اما من ریشه قبلی و اصلی کلمه را گفته ام
وزن مفعال وزن ابزاری است
جنبش اینتر نتی
شنبه 1391/03/27 ساعت 00 و 10 دقیقه و 52 ثانیه
قال الامام الهادی (علیه السلام):
الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.
دنیا همانند بازارى است كه عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند و عدّه اى دیگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند.

ای هادی امت ! ای نقی ! فدای نام زیبایت . بخدا که بیزاریم از دشمنانت و نفرین ماست بدرقه راه تباهی که ناکسان ناسپاس رفته و به ساحت مقدست اهانت کرده اند و با قلم و قدم این جسارت نابخشودنی را محکوم می کنیم وبه پای ولای تو و دفاع از حریم نام تو ، تا آخرین قطره خون ایستاده ایم .

«گروه اینترنتی رهروان ولایت» در راستای دفاع از حریم ولایت و اعلام انزجار از فعالیت های عده ای کور دل از روز شهادت امام هادی علیه السلام تا نیمه شعبان اقدام به راه اندازی جنبش اینترنتی هادی امت نموده است از‌این‌رو،‌ از تمامی فعالان فضای مجازی دعوت می کنیم با قرار دادن لوگوهای«جنبش اینترنتی هادی امت» در پایگاه های اینترنتی و وبلاگ های خود و همچنین انتشار و بازنشر مطالب مربوط به این جنبش همچون یادداشت،مقاله، دلنوشته، عکس، کلیپ، پیامک و... ما را در این امر خطیر یاری فرمایند.

لطفا جهت دریافت کد لوگو به آدرس زیر مراجعه فرمائید و پس از درج لوگو در بخش نظرات اعلام نمائید تا پایگاه شما نیز در صفحه جنبش هادی امت لینک داده شده و خبر پیوستنتان به جنبش در بخش اخبار سایت درج گردد.

http://www.jonbeshnet.ir/gallery/96

آدرس صفحه ویژه جنبش هادی امت :

http://www.jonbeshnet.ir/imamhadi
امیرباشایی
یکشنبه 1391/03/7 ساعت 14 و 32 دقیقه و 00 ثانیه
سلام با اجازه ی شما چند مطلب از وب سایت شما را در وبلاگم می آورم. متشکرم
شادگان پاتوق 1
چهارشنبه 1391/03/3 ساعت 17 و 54 دقیقه و 03 ثانیه
سلام آپم با (اهانت به همه مردم شادگان اونم با دلیل ....
بیایید و نظرات خود در این موضوع درج کنید ....

شادگان پاتوق 1
شادگان پاتوق 1
دوشنبه 1391/03/1 ساعت 16 و 02 دقیقه و 31 ثانیه
سلام آپم >>>زود باش بدو بیا>>> مرض واگیردار در شادگان و جامعه >>>

نظر یادت نره چون برا ما خیلی مهمه...

شادگان پاتوق 1
محمد امین گنجی
دوشنبه 1391/02/18 ساعت 21 و 48 دقیقه و 17 ثانیه
سلام اقای اشکبوس گنجی هستم عید یادتونه نجف اشرف زیر ایوان طلا می خواستم دربارهی ریشه کلمه لیسار شهری در 2 کیلو متری جوکندان و10 کیلومتری تالش توضیح بدهید
ممنون می شوم.
سعیدزاده بیدگلی(صهبا)
دوشنبه 1391/02/11 ساعت 11 و 12 دقیقه و 01 ثانیه
با سلام
در اینترنت دنبال کتابی در باره عدد ومعدود در زبان عربی بودم که اتفاقی وب شما را دیدم بسیار زیبا بود ومطالب نو وتازه ای داشت .خیلی پسندیدم .به وبلاگ این حقیر نیز سری بزنید واگه با تبادل لینک موافقید خبرم کنید .دمتم فی امان الله وحفظه ورعایته.انتظرکم عاجلا اوآجلا
nafas
یکشنبه 1391/02/10 ساعت 20 و 08 دقیقه و 36 ثانیه
لطفا لینکم کنید
هردوتا وبلاگم
ممنون
www.vaghe-e.mihanblog.com
nasim
یکشنبه 1390/12/21 ساعت 23 و 52 دقیقه و 27 ثانیه
salam.az matn alitan estefade kardam bra tarjome sheraye khayam
احسان
یکشنبه 1390/10/18 ساعت 14 و 09 دقیقه و 04 ثانیه
بهتر نیست به جای شوند بگویید چرایی ؟
پاسخ عادل اشکبوس : واژه زیباتری است آفرین
علی
چهارشنبه 1390/10/7 ساعت 07 و 53 دقیقه و 19 ثانیه
با سلام
سه كلمه محكم- حاكم- محكوم ریشه شان چیست و كدام با یكدیگر هم خانواده هستند لطفا بررسی و پاسخ دهید. و به ایمیلم ارسال نمائید.
با سپاس
علی هنرآموز
پاسخ عادل اشکبوس : ح ک م هر سه
امیر محمدی
یکشنبه 1390/09/20 ساعت 14 و 33 دقیقه و 55 ثانیه
به نظر من محراب از ح ر ب و به معنی محل جنگ با دشمن خدا (شیطان ) است
پاسخ عادل اشکبوس : محراب بر وزن مفعال و مفعال اسم آلت است
ضمناً این نظر شما نیست . نظری است که حوزوی ها معمولاً می گویند .
جواد مفرد کهلان
چهارشنبه 1390/08/4 ساعت 02 و 17 دقیقه و 08 ثانیه
"در خرابات مغان نور خدا می​بینم" اگر این مصرع حافظ اساس و پایه فرهنگ سنتی داشته باشد؛ خرابات با آنچه شما مد نظرتان بوده جور در می آید. محراب را محققان قبلاً با کلمه مهرابه مهر دینان مقابله نموده اند. مهرداد بهار حتی زورخانه های زیر زمینی سنتی و میل پهلوانی ایشان را با مهرابه های مهر دینان و گرز ایزد مهر پیوند داده است.
بیتا
پنجشنبه 1390/07/28 ساعت 20 و 59 دقیقه و 08 ثانیه
سلام ممنون از سایتتون و مطالب زیباتون می خواستم ریشه فامیل لطیفی رو هم بدونم ممنون میشم.
پاسخ عادل اشکبوس : لطیف یعنی مهربان و به معنی دقیق هم هست .
كسی كه صفت لطف در وجود وی ثابت است و حالت گذرا ندارد .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
نمایش نظرات 1 تا 30

درباره وبلاگ

*پژوهشگر در زمینه ریشه یابی نامها و واژه ها
مدیر وبلاگ : عادل اشکبوس

جستجو

نظرسنجی

  • آگاهی ها و نگاشته های این تارنما از نگاه شما چگونه می باشد ؟




نویسندگان

رتبه سنج گوگل

رتبه سنج گوگل

شمارنده سایت

الکسا